Mina anteckningar från framtidsdagen

En blandning av det jag hörde och det jag tänkte

(Som en parentes - det förvånar mig ofta hur många som INTE antecknar på föreläsningar o dyl. Det är också märkligt att en del inte ens orkar räcka upp handen som svar på frågor som "Hur många av er kan föreställa er en bild av er själva om 1 år, 5 år, 10 år?" "Hur många av er har mer än 3 par skor?" Jag, som själv jobbar som lärare, vet ju hur påfrestande det är att prata inför oengagerade människor. Slut på parentesen.)

Helhet för hälsa
* Meningsfullhet - Vart är jag på väg? Är det värt att engagera sig?
* Hanterbarhet - Tillgång till tillräckliga resurser - kunna använda dessa effektivt
* Begriplighet - Att förstå kraven och kunna bemöta dessa

Att vara befriad från sjukdom är ett trivialt mått på hälsa. Är alla sjukskrivna sjuka? Är alla icke-sjukskrivna friska?

Global homogenisering - ungdomar idag tillhör snarare en "global stam" än sitt lokalsamhälle. En punkare i Dingtuna har mer gemensamt med en punkare i Kazakstan än med sin närmaste granne. Skolan är nästan den enda platsen där ALLA möts. Kulturer, värderingar, samhällsklasser, etniska grupper...

Vi får det bättre men blir allt mindre nöjda. Arbete och lön kommer inte bland de fem högst prioriterade sakerna. Troligen pga av att vi redan har ett materiellt välstånd. Arbetet är en börda och fritiden är det väsentliga. Våra ungdomar föds in i den här attityden till arbete, vilket inte vi gjorde.

Tidsaxel:
Utvinna råvaror - tillverka varor - leverera tjänster - iscensätta upplevelser - leverera förändring

Exempel: Ett barnkalas:
- När vi var barn hämtade vi mjölk och ägg, kanske tom mjöl hos bonden och bakade en tårta.
- Vi har själva bakat tårtor till våra barns kalas, kanske med färdiga tårtbottnar och halvfabrikat
- Sedan kom beställda tårtor från konditoriet, kanske med en bild av barnet på marsipanen
- Därefter MacDonalds-kalas med menyer, leksaker och clown
- Idag är det (i storstäder) vanligt att hyra in en festfixare (som levererar förändring - extreme make-over-samhället)

--------

Vad levererar skolan? Vi behöver inte flera som mjölkar kor utan flera som utvecklar produkten mjölk.

Producent - konsument
Prosumtion - konducent
IKEA - du gör färdigt jobbet själv
Banktjänster - du GÖR jobbet själv

Sen pratade de en massa om informationssamhället, reklam, kanaler, zappande, snabba klipp, valmöjligheter....

--------

Vi är alla barn av vår tid. Ungdomar idag har ett enormt utbud, de "vet allting", de har valmöjligheter som vi inte ens var i närheten av som barn/unga. De ser tre filmer samtidigt, de chattar på fem irc-kanaler, sms:ar, lyssnar på musik och läser läxor samtidigt. De zappar eller klickar bort det de inte vill se. Hur zappar man bort sin lärare? Hur hanterar man den icke-valmöjlighet som skolan ger? Hur ska en lärare fånga och intressera en sån kräsen publik?

Ska en lärare behöva vara underhållare också? Ja, varför inte? Finns det någon motsättning mellan att undervisa och att förmedla kunskaper på ett underhållande sätt?

--------

Position har inget värde för ungdomar idag. Respekt måste förtjänas. Människor idag har höga förväntningar men mycket låg tolerans för avvikelser.

Ungdomar idag vill hålla så många vägar som möjligt öppna. De är individualister och ovilliga att kompromissa med sig själva och sina åsikter. Speciellt tjejer vill ha ALLT - karriär, man, barn, resa, utveckla sig själva, trygghet, frihet...

Ungdomar är ultrasofistikerade konsumenter, de har brist på tid och för dem är pengar och karriär ingen drivkraft. Materialism är inget mål utan ett medel.

--------

Slutligen. Är vi i takt med tiden? När omvärlden förändras så ökar vi takten istället för att förändra arbetssätt. Ska vi förändra eller dö?


Därefter framställdes ett scenario där Sandviken hade drabbats av en katastrof som innebar att varenda skolbyggnad hade försvunnit och också all skolpersonal. Vår gruppuppgift var att fundera ut - Vad gör vi nu? Hur skapar vi våra nya skolor?

Gruppernas lösningar skrevs på stora blädderblockspapper som sattes upp på väggarna. Vi fick en kvart på oss att gå runt och läsa varandras.

Därefter skulle vi sätta oss vid angivna bord där vi hamnade tillsammans med våra arbetskamrater på våra skolor. Jag satte mig med Kunskapskontoret eftersom jag var den enda politikern där.

Var och en skulle välja ut tre punkter som vi ansåg viktiga att jobba vidare med. Därefter skulle gruppen enas om tre gemensamma punkter. Dessa punkter lämnades in för varje skola.

Tanken är nu att varje skola ska hålla i en temakväll för personal och föräldrar där dessa punkter redovisas och diskuteras. Jag fick det där bara hastigt förklarat för mig i en paus så jag förstod inte riktigt... Men klart är att varje skolas framtidstankar kommer att följas upp och stöttas.

Det blir intressant att se vad som kommer ut av det...

När jag gick runt och läste alla blädderblock så slogs jag av hur många av dessa "nytänk-förslag" som skulle gå alldeles utmärkt att genomföra i dagsläget. Frågorna som finns kvar i mitt huvud efteråt är -Vad är det som hindrar personalen att jobba så idag? Hur kan jag som politiker undanröja de hinder som personalen uppenbarligen upplever finns?

Åter till loggboken