Ute i verkligheten

Idag hade Kunskapsnämnden förlagt sammanträdet till Kungsgårdens skola. Anledningen till det var att få information om projektet Att skriva sig till läsning – utan penna men med dator.

Metoden utgår från att det är enklare att lära sig skriva än att läsa och att barn i åk 1 egentligen är för små för att motoriskt lära sig att skriva med penna. Så från skolstarten skriver de på sina bärbara datorer och det första året hade man också en parallellklass som arbetade mer traditionellt. När man sedan jämförde dessa båda elevgrupper fann man att de elever som arbetat med datorer kommit längre både med att skriva och läsa och dessutom – märkligt nog – hade lättare för att skriva för hand. Så från och med det här läsåret arbetar samtliga 1:or i Kungsgården med att skriva utan pennor.

Vi fick vara med en stund både i en 1:a och i en 2:a. Det var härligt att se deras arbeten med egna böcker och att se live hur de arbetade. För mig var det kanske ingen revolutionerande tanke eftersom jag har två söner som också använt datorer från födseln. Daniel läste och skrev redan som 2-åring och Mike var inte mycket senare han. Jag är helt övertygad om att deras datoranvändande har bidragit till att utveckla deras läsande, skrivande, deras språk, ordförråd och absolut till deras kunskaper i engelska.

Så här skrev min Mike när han var 5 år

På dagordningen hade vi också en motion från Nils-Gunnar Kempe (fp).

Han skriver ”14 procent av eleverna i Sandvikens kommuns skolor gick år 2005 ut årskurs nio utan att vara behöriga till gymnasiet. Andelen obehöriga har ökat de tre senaste åren. Den senaste statistiken från skolverket visar att andelen obehöriga ökar till 11 % i Sverige 2005.” – och för att komma tillrätta med detta vill han ”införa ytterligare två lokala prov, gemensamma för alla Sandviken kommuns skolor. Det första skall ligga i årskurs tre och det andra i årskurs sex. I årskurs sex skall proven omfatta även engelska och matematik”.

Kunskapsnämnden beslutade föreslå att fullmäktige avslår motionen – självklart för mig. Det finns ingenting som säger att orsaken till att elever misslyckas i skolan skulle vara att pedagogerna inte vet vilka som behöver extra stöd och hjälp. Snarare handlar det om att utveckla arbetssätt och arbetsformer och att förbättra elevernas inflytande över sitt lärande samt att det sätts in resurser för att så tidigt som möjligt ge det extra stöd som krävs.

Nämndens folkpartist ville förstås att motionen skulle antas. Inte p.g.a. att han ville ha fler prov i skolan utan med argumentet att ”det är inte så motionären menar egentligen”. Vad som egentligen menades förstod jag inte och då handlar det väl snarare om att fp får skriva om motionen och säga vad de menar? Fp lämnade heller ingen reservation – tror att vi alla andra förväntade oss en sådan – och jag kände mig lika förvirrad som vanligt när folkpartister agerar politiskt i vår kommun.


På kvällen hade vi skrivarcirkel igen. Det kommer till flera deltagare och det känns roligt. Vi är ett gäng pratsamma individer så ikväll blev det ingenting skrivet men desto mera sagt!

Det här inlägget postades i Allmänt, Skola. Bokmärk permalänken.