Det går sannerligen en våg av krav på ökad disciplin och mer betyg i skolan just nu… Den gör mig så deprimerad att jag knappt orkar varken skriva eller prata om det. Men nu kan jag inte vara tyst längre!
Finns det någon som helst forskning som visar att fler och tidigare prov och betyg, mer disciplin, hårdare regler, tuffare tag, skoluniformer eller ökad segregering åstadkommer ökade kunskaper? Eller att det gör eleverna tryggare, självständigare, får dem att må bättre, skolka mindre, mobba mindre, bättre på att samarbeta eller mer toleranta och demokratiska?
Ännu mer stress över betyg och prov, ännu fler tillfällen att bli bedömd och stämplad ökar inte lusten, glädjen och motivationen att lära sig saker!
Ta och fundera en stund över några tillfällen när du verkligen lärde dig nånting…. Kommer du på nåt?
När lärde du dig senast något användbart, något som du minns och aldrig kommer att glömma? Vad var det som gjorde att det fastnade? I vad bestod din lust att lära? På vilket sätt var du motiverad att ta emot eller skaffa dig den kunskapen?
Prova sedan att byta ut dina svar om motivationen och lusten mot att du skulle ha blivit bedömd och fått ett betyg istället. Funkar det? För mig gör det inte det.
Det vi behöver i svensk skola är
Vi får heller aldrig glömma att vår skola inte bara får fokusera på mätbara ämneskunskaper utan också har ett uppdrag att fostra demokratiska medborgare och att arbeta i en demokratisk anda.
Det vi vill med skolan visar tydligt vår människosyn.
— Socialdemokraterna vill ge alla elever samma chanser.
— Moderaterna vill segregera och sortera med mer prov, betyg och kontroll.
— Socialdemokraterna vill satsa speciellt på de skolor som har tuffast förutsättningar
— Moderaterna vill införa en skolpeng som inte tar hänsyn till förutsättningar eller behov
— Socialdemokraterna vill stärka uppföljningen av elevernas kunskaper med individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
— Moderaterna vill följa upp med tidigare prov och betyg