En skola utan skola


Läste om en väldigt intressant skola i Storbrittanien!

NotSchool i Storbrittanien är en community på webben för elever 14-16 år som inte passat in i den traditionella skolan. 1000 ungdomar per år deltar och över 90 % av dem når behörighet för gymnasiestudier.

Varje elev (som kallas forskare i NotSchool) utrustas med bärbar dator, digitalkamera, en Ipod, skrivare och ett 3G-kort. Handledarna och forskarna kommunicerar via forum, chatt, mail och röstmail och man kommer troligen också att använda Skype framöver.

Eleverna arbetar med Ipodfolio där de har filmer, foton, bilder som visar deras lärutveckling. En elev kunde t.ex. på en anställningsintervju visa en film där hon agerade och tog hand om små barn.

Varje ungdom som är utanför skolsystemet kostar ca 180 000 £. Utrustningen i NotSchool kostar 2000 £ för två år, löner 1000 £ per år. Totalt kostar varje elev ca 5000 £ per år.

”- NotSchool är en antites av traditionell skola eftersom vi inte finns i en fysisk byggnad, vi är en virtuell skola. Vi har ingen kurs- och läroplan, den skapar ungdomarna själva. Vi har inga fasta tider utan ungdomarna lär vad de anser viktigt under de tider som passar dem…

– I de traditionella skolorna finns en tendens att det är skolan som definierar hur eleverna ska lära. I NotSchool utgår vi från olika lärstilar och multipla intelligenser….

– De vuxnas roll är att stödja och uppmuntra ungdomar-nas lust att lära, att bygga upp deras självförtroende inte att instruera dem. Det är inte jag som bestämmer vad som är bra för dig utan det gör du själv. Vi har fokus på lärande inte på innehåll och kursplaner. Tre fjärde delar av lärmaterialet som används är producerat av ungdomarna själva…

– Den traditionella skolan – både till form och innehåll – är inte anpassad för 2000-talet, lärande och dagens ungdomar. Den uppmuntrar en kultur som bygger på beroende, motarbetar samarbete och använder ett linjärt sätt att se på lärande som inte är anpassat för ungdomars sätt att tänka eller de kunskaper och färdigheter som efterfrågas i arbetslivet…

– Styrkan hos IT ligger i att vi nu kan organisera lärandet på andra sätt än vi tidigare, att göra saker annorlunda inte samma saker som tidigare med nya verktyg. Att digitala verktyg underlättar elevers eget skapande, samarbete och autonomi. Vi vet också att skolor i allmänhet är bra på undervisning men inte på lärande. Kanske är det så att utan professionella lärare och skolledare med en medveten syn på lärande och hur vi vuxna kan stötta ungdomars egen förmåga att lära och ta ansvar spelar det ingen större roll om verktygen i skolan är krita, blyertspenna eller dator?”

Läs mer:
Skolutveckling
NotSchool

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.