Idag har jag rensat garderoben på sånt jag aldrig använder och lagt ut det på Tradera. Det blir plats för lite sommarkläder och förhoppningsvis får jag in några kronor på auktionerna också. Fick för mig att förklara och ge lite goda råd om hur det går till att sälja (och köpa) på Tradera.

1. Plocka fram allt du vill sälja

2. Ta fram kameran och fota hela plagget.
Ta gärna extra bilder på detaljer om du vill framhäva nånting.

3. Töm kameran och fixa till bilderna. Spara dem i storlek ca 800-900 pixlar på bredden.
Har du inget bildbehandlingsprogram kan du använda Pixlr som finns gratis på nätet.

Hushållsvåg4. Ta fram papper, penna, måttband o en hushållsvåg.

5. Väg varje plagg och kolla sen mot postens portotabell vad portot kostar.
Tänk på att du måste lägga till 12 kr om du tror att det blir ett skrymmande paket. Jag brukar utgå från att allt som inte skulle gå in i ett brevinkast i en dörr är skrymmande.

ELLER GÖR SÅ HÄR: Nu för tiden drar jag till med en gissning på hur mycket portot kommer att bli – sätter den summan som utropspris och portot som gratis. Då slipper jag fundera så mycket och riskerar heller inte att begära fel porto av kunden. Visst gissar jag fel ibland, men det jämnar ut sig i längden.

6. Det är bra (men inte nödvändigt) om du tar några mått på plaggen t.ex. bystmått och längd.
Jag brukar ta med mig våg, måttband och alla kläder i en hög till soffan och datorn. Då är det lätt att skriva beskrivningar, mäta och väga vartefter jag lägger upp auktionerna.

7. Nu är du klar att lägga upp dina auktioner.

8. Registrera dig på Tradera eller Logga in om du redan har ett konto.

9. Klicka på Sälj i menyn upptill på sidan.

10. Skriv en beskrivande rubrik. Ta gärna med varumärke och storlek i rubriken. Välj kategori och storlek. Ju bättre du beskriver varan med mått, eventuella skavanker mm desto lättare är det att sälja. Utgå från vad du själv skulle vilja veta.

Exempelbild11. Du kan lägga upp så många som fem bilder per objekt. Så här gillar jag när folk gör. En helfigursbild och ett par detaljer där man ser tygstruktur och mönster bra.

12. Nu ska du sätta ett pris på varan och det tyckte jag var svårast i början.

Utropspris är den lägsta summa du kan tänka dig att sälja för.
Fast pris betyder att den som bjuder det har köpt varan direkt.
Reservationspris är bara dumt så jag tänker inte ens förklara det :)

Jag brukar välja utropspris och som jag beskrev ovan är det smart att räkna med portot i det. Du kan utgå från att ett högre utropspris ger färre bud. Folk vill ju kunna fynda så ett lågt utropspris lockar fler att lägga bud. Känner du att du hellre behåller varan än säljer den för – säg 100 kr – ja, då sätter du 100 kr plus beräknat porto som utropspris.

13. Längst ner fyller du i porto (eller att det ingår) och hur du vill ha betalt. Jag väljer Överföring till mitt bankkonto.

14. Sen är det bara att fortsätta lägga in dina auktioner och vänta på att buden ska ramla in. När första budet är lagt på en auktion får du ett mail om det.

15. När auktionerna är avslutade kommer du att få ett mail per auktion med köparens namn, tel och e-postadress.

16. Då skickar du ett mail till varje köpare där du anger priset + portot och ditt kontonummer. Skriv gärna också att säljaren ska höra av sig när pengarna är insatta.

Paket17. När du fått pengarna packar du och skickar iväg varan. Jag brukar skicka ett mail och berätta när jag har postat.

18. När affären är avslutad och du tror att köparen fått brevet bör du gå in på Tradera och lägga ett omdöme. Det ska köparen också göra och om du skött dig så får du snart positiva omdömen som gör att kommande köpare vet att du går att lita på.

19. När dina auktioner är avslutade får du en faktura från Tradera som baseras på försäljningspriset (8 % i skrivande stund). Här kan du se deras prislista. Fakturan kommer i ett mail men går också att se när du loggat in på Tradera.

Några extra tips kommer här:
– Tänk på vilken tid du lägger ut auktionerna och när de kommer att avslutas. Det är förstås smart att ha en sluttid när folk har tid att sitta vid datorn och bjuda över varandra :) Helgkvällar brukar jag satsa på.

– Allt du säljer ska förstås vara helt och rent. Finns det skavanker, saknas en knapp el dyl så berätta det.

– Håll kontakt med köparen om du t.ex. skulle bli sen med att posta en vara. Får du inte betalt i rimlig tid så maila igen. Eller ring, mail kan ju krångla ibland.

– Samla på dig kartonger, stora kuvert och rejäla plastkassar. Be t ex att få presentkartonger när du själv handlar kläder. Bra packtejp och tuschpenna är bra när du ska packa dina saker.

– Packa ordentligt, gärna med plast längst in. Hellre väl inslaget än snyggt.

– Köp klisterlappar med ditt namn och adress så slipper du skriva avsändare på alla brev. Här har jag beställt och det kostar inte många kronor.

– Så här säger Skatteverket om att sälja på Internet:

”Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar.”

Lycka till!