Mot Sundsvall o Skolinspektionen

Baltic SundsvallIkväll tar jag tåget till Sundsvall för att vara med på Skolinspektionens dag i morgon.

Jag väljer att lägga några hundra på ett hotellrum framför att kliva upp i ottan – och även om jag gjorde det skulle jag komma för sent. Ser fram emot att äta nåt gott när jag väl är framme och sen ägna resten av kvällen åt att läsa under täcket.

Så här ser programmet ut

Med Skolinspektionens ögon – skolans roll
Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Skolinspektionen granskar omkring 1 400 skolor per år. Det ger en omfattande kunskap om hur det står till i skolan idag. Ann-Marie Begler ger sina reflektioner över vad Skolinspektionen har sett i sin tillsyn under 2011.

Med ny skollag som verktyg
Ingegärd Hilborn, rättssakkunnig Skolinspektionen Sedan 1 juli har vi en ny skollag som bland annat ger Skolinspektionen nya verktyg i förhållande till skolor och huvudmän. Ingegärd Hilborn, en av Sveriges främsta skollagsjurister, går igenom förändringarna och deras betydelse för skolorna.

Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Sture Löf, tidigare utredare Skolinspektionen Skolinspektionen har granskat gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningar. Fokus har legat på elevernas arbetsplatsförlagda utbildning och på hur skolorna samverkar med arbetslivet.

Förskolans uppdrag – första utbildningssteget
Veronica Bonivart Säfström, utredare Skolinspektionen I våras presenterade Skolinspektionen en granskning av förskolornas pedagogiska uppdrag och barnens lärande. Veronica Bonivart Säfström berättar om resultatet och den reviderade läroplanen.

Trygghet, stöd och stimulans i skolan. Hur långt kan den individuella anpassningen i grundskolan gå?
Lars Arrhenius, Barn- och elevombudet, Ulrika Palm och Erik Bergeå, utredare, Skolinspektionen Skolan har ett tydligt ansvar att skapa en trygg och stödjande miljö för alla elever. Föreläsarna har mångårig erfarenhet och diskuterar vad Skol-inspektionen har sett och hur skolor har löst sitt uppdrag.

Dagens och morgondagens demokrater
Nihad Bunar, professor Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Stockholms universitet, Marie-Hélène Ahnborg, inspektionsdirektör Skolinspektionen. Skolan har en viktig roll att bidra till att fostra demo-kratiska medborgare. Skolor arbetar på olika sätt. Hur ser barn och ungdomar på demokrati och sin egen roll? Och hur kan Skolinspektionen granska skolornas arbete på detta område?

Det här inlägget postades i Skola. Bokmärk permalänken.