Arbetarbladet [05-06-10]

Broman och Palmér bör visa mer respekt

SANDVIKEN
Svar till Bo Broman och Klas Palmér, i Arbetarbladet 8 juni

Journalisten Johanna Jansson skriver en artikel som baseras på ett samtal med skolchefen Bo Broman och nämnordförande Klas Palmér. Deras samtal med journalisten baseras i sin tur på resultatet av en mycket enkel enkät som Sandvikens kommun skickat ut till alla elever i åk 3, åk 5 och åk 8. Enkäten är lokalt konstruerad. Att såväl skolchef som nämndordförande tror, att man kan mäta så komplicerade saker som elevmedverkan i skolan med en enkel enkät, är anmärkningsvärt, anser vi från lärarnas fackliga organisationer.

Skolan är en mycket komplicerad och kontextuell organisation och det krävs helt andra studier för att kunna uttala sig, om det som skolchefen och nämndordförande utan vidare gör.

De betraktar den mätning som gjorts, helt utan ett uns av självkritik. "Eleverna har ingen arbetsro" och "Inflytandet i skolan är obefintligt" och "Många lärare arbetar som lärare gjorde för 100 år sedan". De säger dessutom att de avser att gå ut med samma enkät och förväntar sig att då ska det ha hänt något! Detta är upprörande, anser vi. Tänk om enkäterna inte mäter det som de avser att mäta? Vi har från förbunden en forskarkontakt som förklarat sig villig att gå igenom instrumenten och granska kritiskt och ge en bild av vad enkäterna egentligen mäter. Enkäterna är offentlig handling, så att vi kan få detta klarlagt.

De uttalanden som görs av såväl skolchefen Bo Broman som nämndordförande Klas Palmér är kränkande för hela lärarkåren, inte enbart i Sandvikens kommun. Vi hävdar, att det inte går att dra några slutsatser om lärares arbetssätt och arbetsformer av de enkäter som skickats ut till eleverna i kommunen.

Enkäterna, även om de skulle vara konstruerade av professionella, är alltför trubbiga verktyg och de behöver kompletteras med andra metoder för att man ska kunna uttala sig om elevmedverkan i kommunens skolor. De behöver kompletteras med djupintervjuer och inte minst observationer. Elevmedverkan och föräldrasamverkan är ett statligt uppdrag till lärarkåren och staten förskriver inte arbetssätt och arbetsformer utan det överlämnas till de professionella att besluta om. Vi menar att Sandvikens lärarkår är mycket professionell. Det finns exempelvis många goda exempel på utmärkt elevmedverkan.

Vi uppmanar skolchefen Bo Broman och nämndordförande Klas Palmér att besöka skolorna i Sandvikens kommun. Gå ut och se på verksamheten förutsättningslöst, utan fördomar som kommer till uttryck i artikeln.

Lyssna till och tala med lärarna och eleverna. Förändra attityderna till våra medlemmar. En respektfull attityd och tilltro bör chefer visa på verksamhetsgolvet. Våra medlemmar gör ett mycket bra arbete, under ofta svåra förutsättningar på sina arbetsplatser.

Vi anser, att ingen vinner på den här typen av offentliga påhopp på hela yrkeskårer som ansvariga i kommunen gör, på så bräcklig grund.

De som garanterat förlorar är eleverna i Sandvikens kommuns skolor.

Rektorernas roll i elevmedverkan ser vi inte alls på samma sätt som kommunens ledning. Vi menar, att det här främst handlar om lärares professionalitet på undervisning och elevers lärande. Det här är inget som organiseras och administreras fram, som Bo Broman och Klas Palmér tror. Kommunens ansvariga har ett föråldrat, centralistiskt och auktoritärt synsätt på skolans pedagogiska ledning. Här, inom detta område är det skolans lärare som är centralgestalter, inte rektorerna. Skolans lärare är de som skapar förutsättningar för elever lärande och tar ansvar för elevmedverkan. Skolans lärare är de som är professionella.

Lärarförbundets styrelse
Lärarnas Riksförbunds styrelse

---------------------------------------------------

Marika Formgren
marika.formgren@arbetarbladet.se
Tel. 026-27 88 18

---------------------------------------------------

<<Åter till Ploggen

FLERA ARTIKLAR:

Dålig arbetsro i skolan

Enkätundersökning bland elever upprör lärarförbunden

Broman och Palmér bör visa mer respekt

Jag har inte dömt ut lärarkåren