Framtidens lärande

På onsdag åker jag tillbaka till storstaden. Den här gången ska jag på konferensen Framtidens Lärande som anordnas av DiU [Datorn i Utbildningen]. Onsdagen inleds med seminariet Kommunala strategier för skolutveckling med IT.

Jag ser speciellt fram emot att höra Øystein Johannessen från Kunnskapsdepartementet i Norge – det land som just nu är ledande i Norden när det gäller IT i skolan. Jag ska också lyssna med intresse till Globala gymnasiet som jobbat i sex år med En-till-en på hela skolan, Sollentuna kommun som jobbar med Google Apps för alla elever och all skolpersonal och när gymnasieeleverna Cornelia, Emil och Milén berättar om sina tankar och idéer om hur en drömskola som är anpassad till barn, ungdomar och framtiden skulle kunna se ut.

Mer ur programmet: Francesc Pedró, hörde jag på BETT om New Millenium Learners, men lyssnar gärna igen — Så här tänker och gör vi i våra kommuner, ett samtal mellan förtroendevalda i några kommuner — Professor Tomas Kroksmark, professor i pedagogik om Lärande i digitala tider — Malin Annergård Pierrou och Joakim Feldt från SKL om slutsatserna från studien ”Konsten att nå resultat – erfarenheter från framgångsrika skolkommuner” i relation till IT och skolutveckling — Maria Stockhaus SKL:s utbildningsberedning och Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet kommenterar och samtalar kring hinder och möjligheter när det gäller IT och skolutveckling.

Hela konferensen avslutas med det jag just nu är mest nyfiken på; Troed Troedsson, framtidsanalytiker på temat ”En provokation om ett paradigmskifte”. Läste just hans krönika Kunskap är bara ett annat ord för att slippa tänka och mitt leende blev större för varje rad.
Läs det! Det är så himla sant och spännande det han beskriver!