Den uppkopplade generationen tar över

Else Nygren, docent och Anders Larsson doktorand, vid Institutionen för Informatik och Media på Uppsala universitet har skrivit en mycket intressant och tänkvärd artikel på Newsmill.

Den inleds med några rader om Michael Wesch vid Kansas State University och den antropologiska undersökning hans elever gjort om sig själva. Resultatet blev en film som verkligen får en att se hur lite dagens skola är anpassad till elevernas verklighet.

Elsa och Anders:
Låt oss sätta saker och ting i perspektiv: för radion tog det 38 år att nå ut till 50 miljoner användare, för TVn 13 år. Internet tog 4 år, och Facebook tog fyra och en halv månad på sig att uppnå 50 miljoner användare. Det som är unikt med den senaste informationsteknologiska revolutionen är hur oerhört snabbt det gått för den unga generationen att anamma det nya, och hur spridd denna nya färdighet är bland unga människor globalt sett.

I artikeln citeras också Bo Dahlbom, professor i medieteknologi och här utvecklar han sina tankar om framtidens skola.

Avslutar med ett till citat från artikeln:

Vid en 3 timmar lång presentation nyligen av kommande satsningar inom utbildnings-vetenskaplig forskning nämndes överhuvudtaget inte internet eller nya medier [17]. Ordförande för kommittén för utbildningsvetenskaplig forskning gav en exposé över intressanta forskningsfrågor som var centrerad på läroplansutvecklingen på 60-talet.
Det var en klar och tydlig presentation, med en blick stadigt riktad rakt bakåt. Uppenbarligen kan man ha olika åsikter om hur relevant internet och nya medier är för utbildningssystemet. Ett paradigmskifte inom den etablerade pedagogikeliten verkar inte direkt stå för dörren.

Apropå Michael Wesch…
Har du inte sett hans film An anthropological introduction to YouTube så gör det!

Det här inlägget postades i IT, Skola och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

1 svar på Den uppkopplade generationen tar över

  1. Pingback: Varför syns inte kvinnorna i bloggsfären?

Kommentarer inaktiverade.