Finns det ett elevernas parti?

Mitt första seminarie idag handlar om LR och SECO som har låtit intervjua 1000 gymnasieelever om deras syn på regeringens skolpolitik.

Bläddrar i rapporten i väntan på att det ska dra igång. Några slutsatser ur rapporten om vilka åsikter som majoriteten av eleverna står för:

– Den svenska skolan är inte likvärdig
– Staten, inte kommunen borde finansiera skolan
– Betyg bör vara från åk 7
– Fler betygssteg behövs
– Betyg ska kunna överklagas
– Alla betyg ska kunna läsas upp på KomVux
– Allmän högskolebehörighet för alla på yrkesprogram
-Lärlingsförsöket ska permanentas
-Kvarsittning som disciplinär åtgärd ska inte vars tillåtet
– Störande föremål ska kunna beslagtas

”Undersökningen visar på att det finns inget elevernas parti” sa SECO:s ordförande i debatten. Det är just anledningen till att ett ökat elevinflytande är så viktigt!

Jonas Morian menar att frågorna kunde ha ställts annorlunda exempelvis om betygen. Med en annan formulering där också alternativ till betyg funnits med kanske svaren hade visat något annat.

Tove Livendahl är lite besviken och hade önskat tuffare frågor. Nu utgår det nästan helt utifrån hur skolan ser ut och är organiserad idag.

Det håller jag med om och man kanske kan få önska en ytterligare undersökning där eleverna får beskriva sin skola för framtiden. Fråga utanför boxen och lyssna på hur eleverna vill ha den skola som ska leda dem in i deras framtid.

Slutligen har jag länge haft en känsla av att elevorganisationerna nu för tiden är rätt tama och tysta. Varför har det blivit så? Eller har jag fel?

Det här inlägget postades i Politik, Skola, Val 2010 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.