Gå till innehåll

1

Om ni inte visste det så är jag född på Korsika. Inte det där stället i Genuabukten utan i Korsika i Kungsgården, Sandvikens kommun.

Till jag var 10 år bodde vi i ovanvåningen i huset efter Rosenlöfs Tryckeri. Farmor och farfar bodde kvar längre.

Nångång 1956-1957 köpte mina föräldrar stugan som ligger längst ner på Korsikavägen. Den hade ägts av löjtant Roos och var på den tiden mest bara ett skjul. När löjtnanten dog ärvdes stugan av hans bror och pappa fick köpa den.

Under några år drev mina föräldrar kafé där för badgäster. En rolig episod jag hört berättas är att de en morgon väcktes av en hel busslast människor och fick yrvakna hoppa ur sängen för att sätta på kaffepannan och fixa kaffebröd. Jag minns den här kafétiden ganska svagt, mamma säger att jag var i krypåldern. Men jag minns kartonger med glasstrutar som vi en vinter fyllde med snö och åt. Och själva stugan har jag tydliga minnen ifrån senare.

Stugan övertogs sedan av farmors bror Erik Bergström som var skräddare på Åsen i Kungsgården. Han drev sedan i många år ångtvätteriet - Epes kemtvätt - i Sandviken. Stugan gick sedan i arv till hans son Liss-Erik Bergström och vidare igen till Eriks sonson Joakim.

Stugan stod övergiven ganska länge och tomten växte nästan igen. På våren 2010 började vi forska och söka på internet efter Joakim (vars efternamn var okänt för oss). Jag hittade honom, vi skrev ett mail, fick kontakt på telefon och det slutade med att mina föräldrar fick köpa tillbaka stugan efter alla dessa år. Sommaren 2010 var första sommaren där och det känns riktigt bra att vara där igen.

För några dagar sedan hittade vi ett par foton från kafétiden och det är intressant att jämföra hur det såg ut då med hur det ser ut idag. (Klicka för större bilder)

Korsika

Mamma, pappa och min storasyster Elisabeth jag.
(Syrran ringde och övertygade mig om att det är jag på fotot).

Korsika

Morfar Teodor och jag och luckan där man handlade.

Korsika

Så här ser stugan ut idag. Pappa sitter och njuter av utsikten.

Korsika

De här stenarna har jag klättrat och suttit på många gånger när vi badat. Mina föräldrar såg till att rusta upp bänken som var murken och fallfärdig.

Korsika

Så här vacker utsikt har man från bänken. Om du åker ner till Korsika i sommar kan du gärna stanna till och beställa en kopp kaffe 🙂

Gruset knastar under skorna nu och ett par dagar har jag gått med kappan öppen. Åtminstone mitt på dagen. Då är det lätt hänt att man börjar tänka på den stundande sommaren och just det har jag gjort de senaste kvällarna.

Först bokade jag flyg till Dubrovnik i mitten på maj och idag har jag äntligen sytt ihop boende också, efter ett antal kontakter med hyresvärdar både här och där. Jag blev lite stressad över att den lägenhet jag ville ha - och som jag synkroniserat flygdagarna med - visade sig vara upptagen ...

Men idag har det ordnat upp sig och jag kommer att bo de första fyra dagarna intill Gruz hamn i en lägenhet som ser ut så här. Är du riktigt intresserad går det att klicka på bilderna för större variant 🙂

Gruz 2013

Efter det flyttar jag in till Gamla Stan och bor tre dagar i en etta med kök i en kullerstensgränd alldeles intill Stradun. Lite struligt att byta boende men det känns faktiskt mest roligt. Omväxling förnöjer.
Så här ser det ut i Gamla Stan.

Old Town 2013

Både lägenheterna har jag bokat via Airbnb.com. En internetsajt där privatpersoner hyr ut bostäder. Jag har mött SÅ mycket vänlighet och hjälpsamhet där de senaste dagarna. Folk bryr sig, erbjuder sig att hjälpa till att bära väskor uppför trappor och t.o.m. folk jag bestämt mig för att INTE hyra av skriver "hör av dig om du behöver hjälp med något när du är på plats i Dubrovnik".

Jag har hyrt via Airbnb ett par gånger nu och kan verkligen rekommendera det. Mycket bra priser jämfört med hotell och MYCKET roligare och intressantare!

Jag tror dessutom att jag hittat boende i Visby under Almedalsveckan. Har letat och letat och mailat och fått svar om att "Tyvärr redan uthyrt" på så många ställen att jag började ställa in mig på att ge upp och hoppa över politikerveckan i år. Men nu tror jag det är löst!

En fin fyrarumsvilla med uteplats och parkering och dessutom billigare än något annat år jag varit där. Jag är försiktigt positiv och hälsosamt misstänksam än så länge. Lite mer på fötter vill jag ha innan jag känner mig trygg.

Almedalen

20

Igår blev jag Guldpirat och det väckte en del uppmärksamhet. Många retweets på Twitter, ovanligt många besök på bloggen, en del uppmuntrande kommentarer, ett par bloggomnämndanden och flera delningar på Facebook. Noterbart dock att de flesta med partitillhörighet (annan än Piratpartiet) avstår från att tycka varken bu eller bä.

Men jag har fått ett fåtal kritiska kommentarer. Ni vet såna där som anspelar på "gratisgenerationen" och som inte tänkt längre än att allt detta handlar om att kunna glo på film och lyssna på musik gratis. Tröttsamt, väldigt tjatigt och förutsägbart.

Jag kan förstå att många inte vill stödja Piratpartiet. Men nog kan ni väl åtminstone bli förbannade och värna ett fritt Internet?

Det Deeped skriver beskriver i stort sett exakt vad jag tänker om detta. Så jag tar mig friheten att citera honom rakt av. Den som har lust att förstå är välkommen att läsa.

Det som hände igår var att jag insåg att Rättighetsalliansens hot inte bara var ett hot ämnat till att stänga ner TPB. Det var ett hot mot möjligheten för ett parti att ha obekväma åsikter. Det var ett hot mot Internet.

Internet är inte another way of communication. För min del är det en organism som lever och utvecklas. Men också kan hotas till livet. Av censurmakare, makten och kommersiella försök att tygla den till lydnad. Internet må vara som en amöba och med tentakler långt utanför vårt digitala synfält men det är samtidigt också en unik art som konstant är utrotningshotad i sin ursprungliga vilda form.

Det jag vill lämna efter mig till mina barn handlar inte om att ”stjäla musik” utan det handlar om ett Internet som ger dem möjligheter som ingen tidigare har haft. Möjligheter att skapa sina egna drömmar mycket enklare, möjligheter att möta människor utan att behöva vara rädda för att fastna i övervakningsfilter, möjligheten att hitta nya och gömda kunskaper som vanliga medier ratar.

Varje nytt försök att inskränka den fria rörligheten, varje nytt försök att kontrollera innebär att den utveckling som Internet kan innebära går i stå.

För mig handlar politik om att förstå sammanhangen. Och varje slag mot den grundläggande friheten som visar sig i nätet kommer bli ett slag mot samhället och mot individerna.

16

Precis som Josh hade jag tappat orken att skriva och prata om upphovsrätt, integritet och fildelning. Det har känts både tröstlöst och hopplöst och allting gick ändå bara fel.

Men nu väcktes ilskan och upprördheten till liv igen när ett politiskt parti utsätts för utpressning av upphovsrättsindustrin. Politiskt aktiva blir rädda för att vara just politiskt aktiva. Det är helt enkelt inte okej!

Jag är övertygad socialdemokrat och medlem i partiet sedan massor av år. Jag tänker inte bli Piratpartist nu heller men jag bestämde mig för att bli Guldpirat för att stötta på det sätt jag kan.

Gör en återkommande insättning på 100 kr i månaden till 5403-1002815 på SEBanken du också!

BETT London 2013
Här kan ni höra Sandvikens hela framträdande från Scandinavian session på BETT-mässan i London.

Vår del inleddes med filmen från Murgårdsskolan och efter det talade IT-strateg Erik (Honken) Holmqvist, Murgårdsskolans rektor Katarina Löf och grundskolechefen Lars Walter i ca 7-8 minuter var.
(Ber om ursäkt för att jag misslyckades lite med den allra sista minuten på filmen)

Ur programmet:

För dig som besöker BETT, världens största mässa om IT och lärande i London, den 30 januari – 2 februari 2013 finns nu en session där skandinavisk och engelsk erfarenhet av skolutveckling med IT möts. Under en halvdag ledd av Englands främste expert på området – professor Stephen Heppell – kommer tre skandinaviska exempel att presenteras och diskuteras.
Seminariet arrangeras av stiftelsen DIU och BETT.


Del 1 Erik Holmqvist

Del 2 Katarina Löf

Del 3 Lars Walter

Gefle Dagblad

1

Uppdrag granskning om näthat, onsdag 6/2 kl 20.

De är 12 kvinnor som syns och hörs i samhällsdebatten. Och de har alla tagit emot hot och hat för att de vågat ta plats. Här läser de själva hur de bemöts i mejl och kommentarsfält.

1

Nu har DiU lagt ut filmerna som visades på BETT och här kan ni se filmen om 1-1 på Murgårdsskolan i Sandviken.


Scandinavia@BETT Murgårdsskolan, Sandviken, Sweden. from diu redaktion on Vimeo.

Katarina LöfHär finns också det specialnummer av Datorn i utbildningen som delades ut på mässan där sid 18-21 handlar om Sandviken.

Arbetarbladet skrev en liten artikel med rektor Katarina Löf när vi var på plats.

Fotade gjorde grundskolechefen Lars Walter med sin iPhone i ett blåsigt Kensington.

2

Om bara ett par timmar står Sandvikens kommun och Murgårdsskolan på scenen inför ca 500 mässbesökare i Platinum room på BETT-mässan i London.

Tre skandinaviska länder ska presentera sitt arbete med skolutveckling och fokus på IT. Jag tycker det är riktigt häftigt att just Sandviken valts ut att representera Sverige. Ni fattar att det är stort?

Vår del inleds med en film från Murgårdsskolan, som ni ska få se efter premiären. Efter det har IT-strateg Erik (Honken) Holmqvist, Murgårdsskolans rektor Katarina Löf och grundskolechefen Lars Walter varsina 7-8 minuter föredrag. På engelska förstås.

Så här står det i programmet:

För dig som besöker BETT, världens största mässa om IT och lärande i London, den 30 januari – 2 februari 2013 finns nu en session där skandinavisk och engelsk erfarenhet av skolutveckling med IT möts. Under en halvdag ledd av Englands främste expert på området - professor Stephen Heppell - kommer tre skandinaviska exempel att presenteras och diskuteras.

Vidare ett möte och erfarenhetsutbyte vid borden med kafémöblering, publik av erfarna skolutvecklare och ledare och ett unikt feedback-system med mobiler. Seminariet arrangeras av stiftelsen DIU och BETT.

Förberedelser med Mats Östling, svensk IT-pionjär, Peter Becker, ordförande i DiU och Stephen Heppel, skolutvecklingsguru från England.


20130201-093038.jpg

20130131-175320.jpg

Hänger på hotellrummet och smälter intryck och sorterar tankar. Några har åkt till Oxford Street för lite sightseeing före middagen. Jag orkade inte följa med.

Snart ska vi äta gemensam middag på en sydafrikansk restaurang som heter Shaka Zulu. Det ligger i Camden Stables Market och dit ska det ta 45 minuter att ta sig med t-bana. Jag tror det blir en upplevelse mest pga hur lokalen ser ut.

Blev nyfiken på restaurangens namn och Wikipedia berättar:

"Shaka kaSenzangakhona, även känd som Shaka Zulu, född omkring 1787, död 22 september 1828 (mördad), är den person som enligt bred konsensus anses ha enat många av de nordliga ngunifolken till ett större kungadöme vid namn Zululand. Denna nation bredde ut sig över ett stort område i södra Afrika mellan floderna Phongolo och Mzimkhulu.

Han har kallats ett 'militärt geni' på grund av sina reformer och sin uppfinningsrikedom, men har även fördömts för sin regims brutalitet."

2

Dagens bästa seminarium, hittills, höll Amanda Forman Sundell och Elias Giertz, elever på YBC. De pratade på temat Hur kan en skola vara? och kanske retade upp en del av de som lyssnade.

Jag läser Elias blogg och var söker på att jag skulle bli glad och det stämde. Så här skrev jag på Facebook under seminariet.

Okej kan vi få Elias Giertz till skolminister jävligt snabbt så har vi löst en hel del av skolans problem. Han har inte rösträtt än men vi kan väl göra ett undantag för den goda sakens skull. Skolan handlar ju ändå mest om folk som inte har just rösträtt.

Här kommer 10 av deras punkter med lite kommentarer.

Inget schema. Idag är skoldagen anpassd till lärarnas sömnbehov. Mer flextider och mer individanpassning behövs. En högstadieelev jobbar kanske bäst runt 02 på natten och får ofta höra "Det är bara för att du är tonåring, ändra på dig." Inte så enkelt kanske när man ÄR just tonåring!

Ingen byggnad. Man lär överallt. Värdesätt också de förmågor man får på andra ställen. Att det inte fungerar så alltid förstör motivation och självkänsla. Alla fungerar inte bäst vid ett bord i ett rum med 30 andra människor. "Om jag jobbar bättre på kafé får jag skolk eller måste begära ledigt."

Lära - inte kunna! Gör provet först med läromedlen tillgängliga. Diskutera, reflektera och gör om provet veckan efter. Då fastnar det längre än bara över provet.

I verkligheten Lärande och uppgifter ska vara på riktigt. Bjud in folk utifrån. Öppna upp skolan för både inåt- och utåtkontakter.

Skarpa lägen. Designa inte stenciler utan situationer från verkligheten. Elever behöver puffas lite ur sin comfortzone. Få referenser, saker att visa upp, kontakter, meningsfullhet.

Ingen rektor Elever måste få vara med och påverka, ha inflytande och också besluta saker i skolan. Det GÅR. På Summerhill i England bestämmer eleverna allt. Vuxna ger ramarna. och de har utmärkta resultat.

Bort med betygen Någon mätstock behövs, men betyg är inte motiverande. De definierar dig som person. Betygen sätts längst ner på listan över vad arbetsgivare efterfrågar. Referenser o personlighet går före.

Inga lärare Eller snarare inga föreläsare. En lärare ska vara mentor, stöttepelare, sätta ramarna.

Uppkopplad Kommunicera, sociala nätverk utökas. Tänk på att äldre (lärare) är inte lika bra på simultankapacitet som yngre.

-------------------------------------------------
Vad hindrar oss?
-------------------------------------------------
Rektorn, pengar, Björklund, eleverna vill inte, kultur, makt, byggnaderna, perspektiv, tillit till eleverna.

-------------------------------------------------
10 saker du kan göra redan imorgon
-------------------------------------------------
Flippa klassrummet. Använd lektionstiden till analys, fördjupning, diskussion. Baskunskapen i genomgångar på nätet.

Var tillgänglig Tjänstetelefon, sociala medier, sms, mail

Klottra - Använd open space för tankar, reflektioner

Börja twittra< För nätverkande, erfarenhetsutbyte, omvärldsbevakning

Tvång Elever behöver lite tvång att typ ringa näringsliv, maila företag, kontakta politiker, ta sig ur sin comfortzone.

Lås inte dörren Till rektorsrum o lärarrum

Jobba formativt Släpp loss och våga misslyckas

Dokumentation Vad händer? Eleverna ska ha tillgång till digital IUP, blogg el dyl genom hela skoltiden för att se sin utveckling och sitt lärande.

Adda på fejjan Skapa en lärarprofil. Avfölj elevernas profil om du vill slippa etiska dilemman.

20130131-164842.jpg